Nowa Gra Bitewna Conquest - The Last Argument of Kings

05.09.2021

Wstęp

Conquest: Last Argumeent of Kings: to dość nowa gra w panteonie gier bitewnych Fantasy, w poniższym artykule przygotowanym przez minibitwa.pl postaramy się nakreślić, co wyróżnia tą grę na tle innych!  Na wstępie, warto zauważyć że, projektantem zasad tej gry jest Alessio Cavatore który w przeszłości stworzył niezliczone bitewniaki, należy tu wymienić: Warhammer 40k, Lord of The Rings czy Kings of War. Producent przygotował polską wersję językową zasad gry które  możecie pobrać bezpłatnie.

Tło Fabularne

Akcja gry Conquest: The Last Argument of Kings toczy się w ponurym świecie Fantasy o nazwie Ea. Jest to rozległy świat z wieloma różnymi frakcjami (podobno  Porducent: Para Bellum Wargames liczy docelowo  na 18 frakcji). W tym momencie jest dostępnych 5 frakcji, kolejna ma pojawić się na początku 2022 r. 

Producent gry przykłada bardzo dużą uwagę do rozwoju tła fabularnego tak aby przedstawić świat gry możliwie szczegółowo. Podręczniki do gry są bogato ilustrowane oraz okraszone dodatkowymi treściami typu fluff,. Ponadto producent regularnie publikuje krótkie filmy animowane pozwalające graczom jeszcze bardziej zatopić się w mrocznym świecie gry i poznać ciekawe informacje na temat poszczególnych frakcji. Wspomniane wcześniej armie swoim stylem odbiegają od utartych standartów (no może armią Ludzi) i wnosi wiele świerzość.

Modele do gry

Osobom zaznajomionym z tematyką gier bitewnych z pewnością rzuci się w oczy skala a mianowicie rozmiar modeli. Są one znacznie większe od tych używanych w Kings of War czy Warhammer Fantasy Battle: oficjalnie skala to 38mm co oznacza że modele są zwyczajnie duże.

Warto także wyróżnić wzornictwo: wizualnie, modele stylizowane są na renesansowe w bardzo mrocznym klimacie. Można tu dostrzec inspiracje takimi grami jak: Dark Souls czy Warhammer 40k. Bogato zdobione zbroje rycerzy czy zamaskowane monstra budują niesamowity klimat!

Jakość modeli nie pozostawia wiele do życzenia są to produkty wysokiej jakości, praca z nimi to wielka przyjemność. Zestawy jednostek są często wieloelementowe pozwalając na stworzenie różnorodnych oddziałów i spersonalizowanych oddziałów gdzie modele są w różnych pozach.

Organizacja Jednostek i kompozycja Armii w grze

Podstawową formacją w grze jest regiment który składa się z pojedynczych modeli poustawianych w szeregach oraz na mniejszych podstawkach po cztery modele.

Ilustracja regimentu

 

Mechanizm doboru jednostek które możemy wziąć do bitwy również jest dość nietypowy. Otóż, gracz nie wybiera po prostu dowolnej jednostki i płaci za nią punktami, w pierwszej kolejności należy dokonać wyboru bohaterów którzy następnie dają dostęp do konkretnych jednostek, którymi będą dowodzić. Jest to nazywane Character’s warband. Na przykład bohater „imperial officer, of the One Hundred Kingdoms” daje dostęp do Regimentów Men-At-Arms, Kuszników, Zwiadowców, Steel Legion oraz Guilded Legion. Dodatkowo, regimenty podzielone są na jednostki podstawowe(mainstay) i ograniczone(restricted). Podstawowymi jednostkami są typowe związane z daną postacią postaci. Jednostki ograniczone to jak łatwo się domyślić elita armii czy może raczej jednostki które rzadziej pojawiają się pod dowództwem danego bohatera. Planowanie armii jest dzięki temu bardzo interesujące, ponieważ aby wystawić lepsze jednostki, najpierw musisz wydać punkty na powiązaną postać, ale zawsze musisz mieć co najmniej tyle samo lub więcej regimentów podstawowych (tzw. mainstay) niż ograniczonych (restricted). Oznacza to taktyczne budowanie listy od samego początku i pomaga ograniczyć, nudne strategie spamowania tylko najlepszych jednostek na stole do jednej lub dwóch różnych jednostek.

Rozstawianie jednostek na początku bitwy i w jej trakcie

Zamiast rozstawiać całą armię na początku bitwy, gracze rzucają co turę kostką, aby sprawdzić, jaka klasa jednostek (podzielona na lekką, średnią i ciężką) przybędzie na pole bitwy. Lekkie jednostki pojawiają się wcześniej w bitwie, a średnie i ciężkie wkraczają później do walki. Jest to sprytny system, który zapobiega monotonnym sytuacjom gdzie dwie armie ustawione są „w płot” bez pola do manewru. W miarę jak bitwa postępuje, gracze zdobywają teren na polu bitwy co dodatkowo pozawala wystawiać kolejne jednostki z różnych stron stołu co ma ogromne znaczenie dla taktyki.

Mówiąc bardziej mechanicznie, Na początku gry, w pierwszej turze, na stole nie ma dosłownie żadnych jednostek. Tak, zgadza się – pierwsza tura i żadna armia nie jest obecna! Rzut kością determinuje które jednostki wchodzą do gry, kiedy i skąd. Każda tura podzielona jest na różne fazy. Pierwsza nazywa się Fazą Posiłków (Reinforcements). To w tej fazie okazuje się, jaki regiment wejdzie na pole bitwy. lekkie regimenty mogą wejść na pole bitwy w pierwszej i drugiej turze na 3+ i wejść automatycznie w trzeciej turze; średnie jednostki mogą wejść w turze 2 na 5+, turze 3 na 3+ i automatycznie na turze 4; ciężkie jednostki tak samo jednak mogą próbować wejść dopiero od 3 tury. Ta mechanika ma na celu stymulowanie wkraczania jednostek lekkich (zwykle w formie zwiadowców lub dystansowych) i prowadzenia potyczek, przy czym jednostki średnie  wchodzą do bitwy po początkowych potyczkach, a jednostki ciężkie (elita) wchodząc w późniejszych etapach bitwy jako posiłki.

Inną ważną cechą jest system aktywacji oparty na kartach. Gracze dysponują  stosem kart dowodzenia, z których każda odpowiada danej jednostce. Gracze aktywują swoje jednostkę naprzemiennie w turze, zagrywając jej kartę. „Myk” polega na tym, że gracze muszą ułożyć swój stos dowodzenia na początku tury, przez co powstaje sekwencja aktywacji  niezależna od ruchów przeciwnika. Duża część uroku Conquest wynika z potrzeby planowania i  sprytnego ustawienia, w jakiej kolejności aktywować swoje regimenty, dodaje to ogrom głębi taktycznej.

Szybka Walka Wręcz

Walka jest bardzo szybka i krwawa; w przeciwieństwie do innych gier bitewnych tego gatunku, gdzie zwykle których gracze rzucają kostkami najpierw aby trafić, a następnie zranić przeciwnika a na końcu wykonuje się rzut na ochronę pancerza.  W Conquest, gracz atakującej jednostki po prostu rzucają kotką raz, aby określić, czy zadano celny cios a następnie za każde trafienie wykonuje się rzut obronny aby sprawdzić czy pancerz ochronił atakowane jednostki. Dodatkowo, po walce testowane jest morele jednostki gdzie sprawdzamy czy poszczególni żołnierze nie uciekli (pojedyncze modele z regimentu) z pola bitwy – to tak jakby oddział otrzymał dodatkowe obrażenia

Jak zacząć przygodę z Conquest?

 

Producent przygotował bardzo dobry starter dla dwóch graczy który, biorąc pod uwagę zawartość jest bardzo korzystny cenowo. W starterze znajdują się modele o Frakcji Spires oraz Hundred Kingdoms. Po złożeniu modeli, możemy od razu rozpocząć grę ponieważ poza modelami, w starterze znajdują się także niezbędne akcesoria:

Znaczniki celów bitwy, karty jednostek i celów bitwy, pełny podręcznik z zasadami gry oraz kostki do gry. Jeśli mamy z kim rozpocząć przygodę z grą, wtedy rekomendujemy rozpocząć od tego właśnie startera.

Jesli jednka planujesz rozpocząć przygodę z inną armią niż te ze startera to na początek polcamy jeden z dwóch rodzajów dużyh zestawów: Warband lub Army Bundle.

Zestawy Warband zawierają mniej modeli jenak dostarczają podręcznik podstaowy oraz tzw. army list (nazijm to księgą armii) , zestawy Army Bundle to właściwie same regimenty i finanasowo najbardziej opłacalna opcja którą polcamy!

Oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo.pl